Vergadering : Jeugdgemeenteraad, 22 januari 2024 15:30:00

De jeugdgemeentraad houdt zich deze middag onder leiding van De Groene Belevenis bezig het thema duurzame energie / warmte.

De jeugdraadsleden halen (in de raadzaal) informatie op bij verschillende groepen uit Leusden, bijvoorbeeld:

Een energiegids, een gemeente ambtenaar die zich bezighoudt met de energietransitie, makers van de energieplacemat, beheerder van een energiezuinige school, fiets om energie mee op te wekken.

De jeugdraadsleden krijgen een huiswerkopdracht mee met thema's::
 Kinderen als energiegids. Deze groep maakt een voorstel hoe de Leusdense kinderen en
hun familie thuis meer energie kunnen besparen, als voorbereiding brengen ze een
bezoek aan het energie-zuinig-huis of doen een energiespeurtocht door hun eigen huis.
 Energie besparen op school. Dit groepje gaat met hulp van een energiegids metingen
doen aan het energiegebruik van apparaten op de eigen school en een plan maken hoe
ze met hun klas en als school energie kunnen besparen.
 De stem van kinderen. Deze groep gaat op gesprek bij een gemeenteambtenaar die zich
bezig houdt met de energietransitie. Ze presenteren wat zij en hun klasgenoten
belangrijk vinden bij duurzame energie in Leusden en wat ze de gemeenteraad hiervoor
willen vragen.

De informatie uit de onderzoeken wordt verwerkt in een presentatie voor de volgende jeugdraadsvergadering.

22 jan. 2024, 15:30
Raadzaal